Reviews

Kasper Rofelt

Classical Composer

 

Reviews and articles

 

Review of portrait CD

 

"Hvorfor ikke gøre sin debutkoncert ekstra festlig?

Bornholmske Bjarke Mogensen, født 1985, nu international kendt akkordeonist, der har givet koncerter fra New York til Moskva, fra Island til Tyrkiet, udgav samtidig med sin afgangsdebut fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium 7. marts i år to cd’er med værker for akkordeon. Om udgivelserne har solisten blandt andet sagt: »At indspille to vidt forskellige cd’er er en drøm, der går i opfyldelse for mig«.

Der er lidt mindre mangel på (nye) værker for akkordeon, efter at den 36-årige danske komponist Kasper Rofelt har tonesat fem længere værker, hvor instrumentet er gennemgående og, må man sige, i høj grad toneangivende. Karakteristisk for værkerne er den tekniske spændvidde og den udtryksrige klangverden der er lagt ind i instrumentet.

Det lange åbningsværk, Shadow Pieces, i tre dele, inddrager blandt andet Sofia Gubaidulinas smukke strenghed, Arne Nordheims nordiske karskhed, men der er ligeledes, i midterdelen, spor af et ridt med Ennio Morricones musik ud på de vidtstrakte prærier. Med andre ord: Rofelt overlader det i høj grad til lytteren selv at lægge budskaber, følelser og fortolkninger ind i disse vide værker. Bjarke Mogensens force er her netop at kunne åbne op for de udsyn musikken lægger op til. Vist så, dette er moderne klassisk musik, men overraskende harmonisk og struktureret (hør f.eks. Toke Møldrups syngende cellospil i Nightsong 1 eller Christina Åstrands violin), visse steder med udpræget brug af barokmusikkens yndede op- og nedadgående skalaer; den røde tråd i værkerne, pointen, opdager man allerede ved første gennemlytning. Man bør også lægge ører til de tre akkordeonetuder (Concert Studies for classical Accordion) og den rugende, mørke Charybdis – i fint sammenspil med Rasmus Kjøller.

Af cd-noterne fremgår det, at komponisten, da han mødte Bjarke Mogensen i 2006, i høj grad har haft denne i tankerne i forbindelse med kompositionerne. Et tæt samarbejde har gjort at de løbende har kunnet finpudse værkerne.

Solisten løfter dem, og måske har Bjarke Mogensen aldrig været bedre end på denne cd. Den udstiller en smuk balance mellem det teknisk virtuose, indbygget i kompositionerne, og det udadvendte kunstneriske."

Poul Lund, d. 21/6 2012

Source: Bornholms Tidende

Review of portrait CD

 

"Nu er han her sørme igen. Bjarke Mogensen har haft travlt i studiet. Denne gang sammen med den 29-årige komponist Kasper Rofelt. Ingen af de to kan man anklage for at køre på rutinen, for på denne portræt-cd sendes akkordeon-vindene af sted i alle retninger, og der væltes uafbrudt mure, så spillerummet flot udvider sig.

Med livsappetit, sårbarhed og oppe i tempo - med et frådende akkordeon og sønderbrudte indfald på ”Shadow Pieces” - lyder Rofelt som én, der med et brag sparker døren ind til en ny verden."

Jens Povlsen, Jyllands-Posten

Source: www.jp.dk

 

Review: "Apsaras' Music"

 

"Således også Kasper Rofelt (f.1982) på mandagens koncert. Men musikken klarer sig meget bedre ved bare at hedde f.eks. Apsaras’ Music uden at man samtidig skal holde styr på, om det er en naturånd for skyerne eller for vandet. Det var nemlig et fornemt komponeret stykke slagtøjsmusik, som Rofelt havde skrevet, fængslende fra begyndelse til slutning og virtuost udført af Mads Hebsgaard Andersen."

"The same goes for Kasper Rofelt (b. 1982) at the concert Monday evening. The music stands much better on its own by being called "Apsaras' Music" without the interference of information about whether it's a spirit of the clouds or the water. This percussion piece was in fact ingeniously composed by Rofelt, captivating right from the start and performed skilfully by Mads Hebsgaard Andersen."

 

Anders Brødsgaard, Seismograf.

Source: Seismograf.org, 29th March 2012

 

Review: "Entourage" for recorder

 

"Ikke uventet imponerede blokfløjtenisten Pernille Petersen. Det er oftest en falsk varebetegnelse at skrive debutkoncert om elever, der afslutter deres uddannelse fra konservatoriernes solistklasser.

Tirsdagens debutant er repræsentativ og endda lidt mere: med sine kun 27 år har blokfløjtenisten Pernille Petersen vundet flere prestigefyldte internationale priser, er solist og kammermusiker her og i udlandet, og er efter flere cd-indspilninger i gang med sin egen solo-cd."

(...) " Pernille Petersen ville gerne vise mere af sin tekniske alsidighed, og havde bestilt et fint lille værk hos den unge komponist Kasper Rofelt. I hans Entourage afsøger instrumentet sine muligheder, musikerens stemme synger duet, tostemmigt eller unisont, med fløjten, besindigt, afmålt, idérigt."

 

Mikael, Fyens Stifttidende, d. 17/9 2010. Anmeldele af Pernille Petersens debutkoncert.

Source: Fyens Stifttidende, d. 17/9 2010.

 

Stjernefrø

 

"Stjernefrø"..."veluddannet og rost af fornemme kollegaer, og så er han musikalsk yderst velformuleret."

 

Henrik Friis, Politiken, d. 17/8 2009. Omtale i forbindelse med koncert med Toke Møldrup og Bjarke Mogensen, da de uropførte duoen "Lysfald".

Source: Politiken, d. 17/8 2009

 

Klassik Heute review of Dialogue CD

 

Die dänische Blockflötistin Michala Petri hat sich zusammen mit ihrer chinesischen Partnerin Chen Yue auf eine faszinierende musikalische Reise begeben. Ihr Projekt „Dialogue – East meets West“ stellt Duette für (westliche) Blockflöte und (chinesische) Querflöte einander gegenüber, die 2007 von je fünf chinesischen und dänischen Komponisten eigens für diese CD konzipiert wurden.

Ich war auf das Resultat mehr als gespannt: Chinesische Folklore versus westliche Avantgarde? Pentatonik gegen Dodekaphonie? Hedonistischer Schönklang im Kontrast zu modernen Spieltechniken? Es würde den Rahmen sprengen, auf alle zehn eingespielten Werke näher einzugehen. Soviel sei gesagt: Alle zehn Stücke sind überaus hörenswert und bieten ein breites Spektrum von ästhetischen, stilistischen und formalen Ansätzen. Alle Konzepte überzeugen, spielen sie auf traditionelle Volksmusik Chinas bzw. der Inneren Mongolei an (Li Rui, Gang Chen, Siqin Chaoketu), verbinden sie beide Welten (Hu Yao, Pernille Louise Sejlund) oder präsentieren sie sehr persönliche kompositorische Lösungen (Anders Monrad, Mette Nielsen, Kasper Rofelt, Benjamin de Murashkin und Ruomei Chen).

Von der ersten bis zur letzten Minute habe ich mit Spannung, Freude und Staunen zugehört. Manchmal war es sogar schwer zu unterscheiden, woher welche Musik kommt. Ein gutes Zeichen, denke ich. Wieder einmal erweist sich das „kleine“ Dänemark (damit wohl stellvertretend für viele skandinavische Länder) als Hort stilistisch-ästhetischer Pluralität jenseits festgefahrener akademischer Begrenzungen, wie sie so in Deutschland etwa mit seinem faktisch klar umrissenen Bild, was sich in der „Neuen Musik“ ziemt, kaum denkbar wäre. OUR Recordings hat dem Projekt alle nur denkbare Liebe und Sorgfalt angedeihen lassen: Aufnahmequalität, ausführliche Werkkommentare, Design – alles vom Feinsten! Herausgekommen ist eine der aufregendsten, inspirierendsten und inspiriertesten Blockflöten-CDs der vergangenen Jahre. Michala Petris Ost-West-Projekt markiert den Idealfall eines interkulturellen Dialogs: Musik, die mir Hoffnung gibt, dass die Zeitgenössische Tonkunst eine Zukunft hat!

 

Heinz Braun, Klassik Heute, d. 20/7 2009

Source: www.klassik-heute.com

 

Helsingør Dagblad review

 

Det er for mig forfriskende at høre musik, jeg ikke har hørt før, især når det er unge nulevende komponister der har skrevet den, og når det er unge musikere, der fremfører den!

Så søndag eftermiddag i Sthens Kirke blev en rigtig god dag, hvor den unge accordeonspiller Bjarke Mogensen sammen med en anden ung musiker, pianisten David Lau Magnussen fremførte ny musik af Kasper Rofelt og Martin Lohse hhv 26 og 38 år gamle. Jeg ved intet om dem, sikkert fordi jeg ikke er ’på nettet’ men et kort soloværk af Rofelt for accordeon var et meget udtryksfuldt værk, hvor accordeonens rige klangmuligheder blev udnyttet lige fra sarte, sfæriske klange til noget, der lignede et uvejr i anmarch, flot spillet! Af samme Rofelt spillede pianisten et værk, Complexions, etude nr. 1 pour piano, som det så smukt hedder på fransk. Musik af vor tid er det, ingen skelen bagud, men friske og følelsesladede toner, som det nok var rart at høre en gang til, for at danne sig nye billeder. David Lau Magnussens fine klaverspil har vi hørt flere gange i Sthens Kirke, idet han som en af docent Tove Lønskovs eliteelever, har været med, når hun har præsenteret sine studerende i kirken. Han lader til at være i stadig fremgang. Oddmund Opsjön fortalte mig, at han også spiller orgel, så ham hører vi absolut mere til. Bjarke Mogensen er også et stort ungt navn på ’trækspillet´, der har fået en formidabel succes. Bl.a. havde selveste Gidon Kremer inviteret ham med til en koncert på Louisiana for et par år siden, hvor han høstede stort bifald i den berømte violinists ensemble af unge musikere med fremtid i.

 

Grethe Jørgensen, Helsingør Dagblad, d. 17/2 2009

Source: Helsingør Dagblad

 

Per Nørgård om Kaspers musik

 

"Kan du nævne en herboende kunster, som du mener er nyskabende og inspirerende?

PN: Vi har så mange nyskabende kunstnere, at jeg ikke engang kan begynde at opregne uden at måtte udelade nogen. Så lad mig blot nævne blandt de yngste - inden for ny kompositionsmusik, sangskrivere og bands: Kasper Rofelt, Aura, Mew: Nyskabende og inspirerende (og utvivlsomt inspireret af alle de foregående)."

 

Per Nørgård til "Spil Dansk Dagen", november 2008

Source: www.spildansk.dk

 

Omtale af "Twilight Toccata" og Bjarke Mogensen

 

"...Også Bjarke Mogensen spillede solo. En virtuos "Twilight Toccata" af Kasper Rofelt, som udnytter alle instrumentets virkemidler, og som modstykke - for at vise forskellen på accordeonen og harmonikaen - en Scarlatti-sonate, spinkelt og følsomt fremført."

 

Fyens Stifttidende, Ole Lauritzen, d. 9/9 2008

Source: www.fyens.dk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRIVACY STATEMENT | TERMS & CONDITIONS